Sunday, August 23, 2009

S.P.I.E.S

Again, Umi kena gi Kursus SPIES di Teratak Hijjaz, Astana Dugang, Sg. Merab, Bangi pada 12 & 13 Ogos 2009.

What is SPIES? At first i thought SPIES ni kursus nak jadi spy. Kelakar pulak kan. That was the first series for officers. Rupa-rupanya Kursus Pembangunan Modal Insan.

Spiritual, Physical, Intellectual, Emotional, Social... Berjayakah program ini? From my personal view, sukar nak berubah, antaranya dan paling utama adalah sikap individu itu sendiri. Kebanyakkan kakitangan kerajaan bersikap ambil mudah dan bekerja sambil lewa. Umi sebelum ini bekerja dengan syarikat swasta. Mula-mula tu kena kejutan budaya jugak le bila sertai kerajaan. Bila kita nak berubah ke arah yang lebih baik, tak ada orang yang nak sokong kita. Bila Boss puji kerja kita, katanya bodek Boss dan macam-macam lagi. Bila kita ajak sama-sama naik ke atas, tak mahu masih dengan amalan-amalan lama. Ah.... macam-macam... sudahnya kita mengalah dan buat yang terbaik untuk diri kita dan agensi... sebab hanya segelintir yang nak berubah...

Kursus ini memang bagus untuk orang-orang yang inginkan kemajuan dan mempertingkatkan prestasi. Apa yang Umi tengok kakitangan sokongan 2 yang telah menghadiri kursus ini masih lagi dibelenggu dengan perangai lama dan masih berani mengutuk dan menyindir Boss depan-depan.

Nilai-nilai murni dalam Perkhidmatan Awam tidak diamalkan.

Bilakah lagi kita nak maju ke depan....


No comments:

Post a Comment