Saturday, August 22, 2009

Lili Buat Najah..... Novel Pertama


Novel pertama yang Umi baca. Itu pun selepas kakak merengek nak beli novel. Masa pesta buku di Shah Alam tempohari. Umi belikan 3 buah novel dan syaratnya baca selepas final exam nanti. Hari-hari temgok novel tu, tergerak pulak nak baca. Bila dah baca tu, tak nak berhenti pulak. Kejap lagi, kejap lagi, last-last 3 hari habis baca 500 pages punya buku. Yang paling penting, dapat sorok dari Walid. Bukan sorok apa, sorok tak baca depan Walid. Itu aje.... As nama kakak ada Najah so beriya dia suruh kite beli. Bila baca buku tu actually Najah tu lelaki. Masa baca confuse jugak le sebab in my mind Najah tu perempuan. Tapi lama-lama jadi okay.

Sedutan Lili buat Najah

KURANG SEJAM SAHAJA LAGI penerbangan MH7 dari Heathrow, London akan mendarat di KLIA. Para penumpang telah diarahkan memasang tali pinggang keselamatan dan bersedia untuk mendarat. Sayup-sayup kelihatan menara kawalan dan kawasan sekitar yang dulunya hutan kelapa sawit dan kini telah bertukar menjadi sebuah mercu kebanggaan negara.

Dari tadi aku hanya memandang tingkap kecil biarpun tidak banyak benda yang boleh aku lihat. Merenung jauh bagaikan dapat menembusi lapisan langit biru. Fikiranku tidak tenteram. Ikutkan hatiku mahu sahaja terus menetap di UK, tidak perlu lagi pulang ke tanah air. Tapi aku tidak boleh lari daripada hakikat bahawa di sini tanah air aku, tempat tumpah darahku, tempat umi melahirkan aku. Aku harus pulang, bukannya lari daripada kenyataan yang bakal aku hadapi.

"Tasha, are you okay dear? Abang tengok Tasha dari tadi asyik termenung aje.Is there something bothering you?" tanya Najah. Dia tahu apa yang bermain di fikiranku Kenapa sayang? . Persoalan yang telah kami debatkan berbulan-bulan lamanya sebelum mengambil keputusan untuk kembali ke tanah air.

"I'm okay abang.... Just wondering how I'm going to live separate from you after this'" sahutku perlahan.

"I'll always be by your side my dear. Abang tak akan tinggalkan Tasha sendirian. Itu janji abang pada Tasha. Abang akan tunaikan, sayang. Percayalah." Najah mengusap jari jemariku. Sentuhan kasihnya menyerap ke seluruh urat sarafku. Lelaki ini sering kali memberikan aku kekuatan. Sewaktu dia menikahi aku, awal-awal lagi dia sudah beritahu bahawa pernikahan ini terpaksa dirahsiakan untuk sementara waktu kerana Najah bimbangkan mamanya membantah. Kata Najah lagi, kalau sudah nikah, mama tidak boleh paksa dia ceraikan aku… tapi kalau tak nikah lagi, Najah tiada pilihan lain selain daripada menurut kehendak mamanya yang mahu dia berkahwin dengan anak sahabat baiknya.

(Sedutan dari Sisipan Minda Titipan Kata)

Pada pandangan Umi pulak, cerita ni terlalu 'complete' dan sukar nak digambarkan. Sedih memang sedih. Walau dihina dan didera dengan berbagai cara dan keadaan, Tasha masih dapat menerimanya.

Terpulanglah pada anda semua untuk menilainya...






No comments:

Post a Comment