Friday, July 24, 2009

Anjakan Paradigma - Kemaafan

Ya. Sekali lagi Umi berpeluang menonton Anjakan Paradigma bersama Dato' Dr Fadzilah Kamsah. Tajuknya kali ini.... KEMAAFAN....

Mengikut kajian, tak sampai 5% orang Malaysia memaafkan orang lain. Antara kelebihan memaafkan orang lain adalah:-

Mencuci hati
Fikiran tenang
Menyembuhkan penyakit
Wajah cantik - dari dalam
Doa makbul
Hidayah mencurah
Orang sayang kat kita

Rumusannya maafkanlah setiap orang yang melakukan kesalahan terhadap kita dan semoga orang lain memaafkan kita.

Jika ditimpa musibah berdoalah agar digantikan dengan yang lebih baik.


Tuesday, July 14, 2009

Melembutkan Hati-Hati Yang Degil

Alhamdulillah, dapat Umi tengok rancangan Ar-Rayyan pada 12 Julai 2009 melalui siaran TV3. Tajuknya kali ini 'Melembutkan Hati-Hati Yang Degil' lebih kurang lah sebab surah- surah yang diterangkan adalah surah-surah untuk melembutkan hati.

Tak kiralah untuk anak-anak ke, suami ke tapi yang penting untuk lembutkan yang degil lah. Aturan bacaan adalah:-
Baca...
1. Al-Fatihah (1 X)
2. Ayatul Qursi (1 X)
3. Surah Thoha, Ayat 1 - 6 (1 X)
4. Surah Al-Hasr, Ayat 26 - 28 (1 X) dan
5. 3 Qul (3 X setiap 1 Qul)

Doa minta minta lembutkan hatinya sebagaimana Nabi Daud (a.s) melembutkan besi.

Maklumat dari Dato' Dr Fatma E-Zahraa (Ar-Rayyan)

Monday, July 13, 2009

Masak Lemak vs Asam Pedas


Asam pedas was cooked for lunch on Sunday, July 12, 2009. Emmm... malu nak cerita. That was the third time, i cooked asam pedas and 'menjadi'. The third time along nearly 17 years of marriage.. Selalunya rasanya mesti lain, tak rasa asam pedas. Kalau dear hubby teringin nak makan asam pedas, either Umi bungkus dari kantin tempat kerja atau minta tolong SIL masak kan.

So, menu sekarang adalah Asam Pedas atau Masak Lemak. Masak Lemak Cili Api tu Umi pandailah. Tak de lah terror tapi bolehlah.... Dalam seminggu menu masak lemak cili api adalah dalam 3 kali. Balik kerja jam 8.00 malam pun boleh lagi masak. My kids pun suka tapi mana boleh makan makanan yang berlemak selalu kan.

Now, dah boleh selang seli Asam Pedas, Masak Lemak, Masak Kicap, Goreng Berlada, Sambal Tumis and so on... cukup lah seminggu punya menu. Yang Umi malas sekali masak ~ SUP. Opss.... ye ke???

Saturday, July 11, 2009

Yeah...

Been pretty busy lately. Tak sempat nak up-date this blog mine.

Last June ~ Father's day....
It was sunday. Biasanya kami keluar, breakfast out side tapi that Sunday, Walid balik lambat the night before, ada program zikir with his friends so kami breakfast kat rumah aje. Umi has to cook for breakfast. Did i cook something for breakfast? Tak ingat lah. Anak-anak belikan 2 helai T-Shirt untuk Ayahandanya. Walid as usual. macam tu je lah. Umi tak sempat nak beli apa-apa untuk Walid.

Semalam, dapat pulak kesempatan ke JJ-Bukit Raja so pusing punya pusing... terberkenan dengan 1 helai kemeja. Belikan dear hubby. Nak tahu apa reaksi Walid.... "Terima kasih daun keladi, nanti jangan lupa beli lagi". Ha..ha..ha... Actually he is the type yang tak suka beli barang sendiri except for his shoes.

My kids..... their second term results.. jatuh berdentum-dentum this time. Wonder why??? Banyak tengok TV ke? Kurang study ke? Tak focus ke? We didn't know why? Banyak kata-kata nasihat dan perangsang Walid bagi. Dah tak larat nak rotan or what so ever.... They promised us to get better result on the third term exam.

Today, my cousin is getting married to someone staying next to my neighbourhood.

Kuih hari raya telah ada di pasaran..... Emmm... Umi dah order. Raya tahun ni, insyaAllah balik kampung... Yeah....

Saturday, June 13, 2009

Lawatan ke Zoo Negara 09

I have to attend an urgent matter di Seri Kembangan on Wednesday, June 10th. Walid kena cuti le as Umi tak drive dan sempena dengan cuti sekolah, Walid bawa semua anak-anak while waiting for me.

As that 'emergency thing' habis jam 11.40 pg, we decided to go to Zoo Negara. Our last visit to Zoo Negara was in 2005. Dah banyak berubah... nak masuk dah kena pakai 'tag' macam kat Sunway Lagoon, Under Water World.... tiket? Entahlah tak ingat berapa hinggit dulu. We all naik tram as Umi dah getting older, dah tak larat nak jalan. Adik yang bawa tram tu (Zoo 5), very friendly. Macam pemandu pelancong pun ada, semua diterangkan pasal animals kat Zoo Negara. We stopped at station 4 then jalan-jalan pusing nearby area. Penat jugak le berjalan, kakak sampai sakit kaki.

We all patah balik ke station 4 untuk naik tram lagi. Dua tram lepas sebab dah penuh, semua passenger tak nak turun. At last after 30 minutes waiting, ada satu tram kosong so we all apa lagi naik le tak buang masa. Baby Queen & Danish bukan main seronok lagi.....

Lagipun this school holidays tak ada bawa kids ke mana-mana pun. Actually, earlier schedule nak bawa ke Penang tapi due to Walid kena attended seminar out station, we have to cancel then thought of going to Melaka tapi pending due to my mum was not well. Bila arrangement dahbuat untuk balik kampung. My mum kata tak payah balik coz dia demam biasa aje, salah makan ubat. So cancelled again.

Syukur Alhamdulillah, our kids tak banyak komen, Musim cuti sekolah, staying at home pun okay for them. We are glad to be gifted with our kids. We are nothing without them....

Anak-anak Umi dan Walid (Kakak, I know you will read this)
Remember this.... We love all of you more than you think we do.

Thursday, June 4, 2009

Bila Pompuan Kena Marah

Haaa... ni ada 'poem' utk kawan-kawan, saje nak kongsi. Umi dapat ni dari one of my daughther's friend's blog.... Hope all of my friends enjoy it....
Bila pompuan kena marah dengan lelaki
Mula la merajuk sambil protes hentak hentak kaki
Lelaki yang marah rasa tak sampai hati
Tengok perangai pompuan yang manja sekali
Tapi bila pompuan yang marah kat lelaki
Jangan sekali kali lelaki nak merajuk tanda tak puas hati
Nanti marah pompuan akan bertambah lagi
Bukan saja hentak kaki, silap silap kepala lelaki di hentak sekali
Bila pompuan buat salah dengan lelaki
Pompuan mintak ampun sambil senyum tak henti henti
Kalau tak berkesan, pompuan mengalirkan air mata kat pipi
Alehai...manjanya pompuan, terus lelaki sejuk hati
Tapi andai lelaki yang membuat salah kat pompuan
Jangan la lelaki cuba dok senyum bukan bukan
Walaupun mengalir air mata darah lelaki keluarkan
Pompuan tetap tak cair bahkan langsung tak heran
Bila pompuan kecilkan hati lelaki
Pompuan pun akan mintak ampun berkali kali
Dengan muka manja pompuan kata lain kali tak buat lagi
Cis! Ni yang buat lelaki tak boleh tahan ni
Tapi jika pompuan berkecil hati dengan lelaki
Jangan la lelaki jemu untuk memujuk kembali
Kalau lelaki sama sama buat tak peduli
Alamatnya tinggal la lelaki tu dok gigit jari
Ni semua contoh krisis dalam hubungan
Tatkala marah, jangan terlalu ikut hati perasaan
Baik lelaki mahupun pompuan
Masing masing punya peranan
Bila pompuan marah, lelaki tolong pujukkan
Tapi bila lelaki marah, pompuan....arghh!!! pedulikan :)

Tuesday, June 2, 2009

Karaoke Lagi...

Hmmmm.... kita karaoke lagi...

Yeah..... Walid ajak gi karaoke lagi. Well, as usual Umi ikut aje sebab Umi tak pandai nyanyi. Rasanya dah lama sangat tak gi karaoke. This year baru 2 kali. Where else? Klang Parade.... boleh bawa anak-anak sekali and dekat dengan rumah.

In the family, Walid and the girls suka nyanyi including our Baby Q yang baru mencecah 1 tahun 5 bulan. I like watching they're having fun, singing together. Our other three boys semua ikut Umi, tak pandai nyanyi walaupun hati berkobar-kobar nak nyanyi. Malu nanti Walid komen - picthing lari le, tak ikut melodi le, macam-macam lagi le.... Ye le... Walid was with Kumpulan Najwan back in late 1990s... Those were the days... Lagipun I don't like him being a singer or any nasyid group.

After karaoke, makan kat food-court. Then off to Manja's house (hubby's cousin). Kenduri Majlis Persandingan. Oh my..... penatnya.... Semua dah kenyang, balik terus boom...



Monday, June 1, 2009

Semalam di ingatan

Khamis, 28 Mei 2009. I took an "EL". Why? Because dear hubby asked me to. Actually, he was on leave that thursday, he has some urgent matters to settle at Kompleks PKNS, Shah Alam.

On the way to Kompleks PKNS, dear hubby passed thru' Uitm Shah Alam which brought me to the past..... I felt something different, feelings that I could not explain. Just don't know why...

I can still remember, there was a stair uphill from Lebuhraya Persekutuan to Uitm (laluan 'haram' le). Naik atas, boleh jumpa deretan kedai makan. I once ate at that place. Ada 'gate' with no guard but the gate will be closed from 9.00 pm onwards. Ada tangga ke bawah yang kalau tak silap I, kat belakang 'School of Law'. Ye ke???

I told dear hubby pasal tangga tu. His answer was he never noticed the stairs. He said I yang bermimpi because from a small boy, he guna that lebuhraya, tak perasan langsung ada tangga kat situ. Am I dreaming?? Takut pulak bila Walid kata macam tu. Of course kiri kanan tangga tu semak TEBAL. I noticed ramai jugak students makan kat situ especially masa break between classes. Nampak dia orang naik tangga tu so tentu ke stalls atas tu kan.

Hopefully betul la ada apa yang I nampak tu. If not aaahhhhhhhhh what to do..

Monday, May 11, 2009

Selamat Hari Ibu

10 Mei 2009

Bangun pagi as always. No surprise... no anything. As always, pergi pasar. Today, Walid bermimpi agaknya malam tadi.... First time ever, Walid nak masak rendang. Umi prepared all the ingredients then as always jugak Walid campur-campurkan dalam periuk. What's so special about today!!!

My kids berkurung je dalam bilik. Entah apa yang dibuatnya, tak tau le. Bila seorang keluar, kunci pintu dari dalam then masuk balik. That happened a few times. Baby queen merengek je, kurang sihat, macam nak selsema aje.

It started after lunch. My eldest daughter bagi hadiah. Katanya "Selamat Hari Ibu, Umi. Hadiah ni kami share adik beradik. Walid tolong belikan." It was a perfume. Perfume yang dah lama sangat Umi tak pakai coz dah macam-macam jenama ada sekarang. Abang pulak nak beli bunga carnation tapi Walid tak bagi keluar dengan kawan-kawan. Kak Chik bagi a small thing (office accesories) untuk letak kat office. Abang Darwis bagi bunga yang ada kad kecil "I Love U". Abang Danish sibuk minta hadiah dari Kakak dan Abang untuk bagi Umi sambil menangis. Baby queen belum tau erti hari ibu...

Apa pun hadiah dari anak-anak Umi, Umi terima. Bukan hadiah yang Umi minta cuma persefahaman antara adik beradik dan appreciate each other sebab we belong together (Ingat lagu yang Leha rakam tu) for better for worse. It's the thought that counts anyway....

Selamat Hari Ibu untuk ibuku yang berada nun jauh disana (kampung ku)

11 Mei 2009

In the office today. My staffs belanja Big Apple Doughnuts. Frankly, I don't like sweet things tapi nak jaga hati punya pasal terpaksalah makan. Nak habiskan satu doughnut pun berjam-jam rasanya.

SELAMAT HARI IBU UNTUK SEMUA...




Tuesday, May 5, 2009

2nd MD - Slipped & Fell (An Update)

Darwis dapat MC lagi for today. Lega rasanya, dah bawa jumpa Dr. Aliza dan after checked-up, everything's okay. Nothing serious unless he feels dizziness and vomitting. Semalam he got 3 sticthes on the forehead.

Monday, May 4, 2009

2nd MD - Slipped & Fell

03 Mei 2009
My Sister's House.

Anak-anak lelaki... biasalah lasak dan lasak. As a mum of course... you know how i felt. My 2nd MD (Darwis - 4th in the family) fell and luka kat dahi almost 1 inci. As always, Umi tak tengok pun, jantung dah berdegup kencang, minta my sister tolong tengokkan lukanya. Walid???? Tengah having a nap at that time. So, Umi kejut pelan-pelan. If not, huh.... God knows.

Klinik, Hospital, Plaster, Biarkan, Minyak Dhab, Minyak Gamat, Jahit, Bius, Tampal and so on, semuanya berlegar-legar..... tak tahu nak buat apa. My son tak menangis pun. Katanya tak sakit cuma kepala kebas.... Should we bring him to the hospital or letak aje ubat. Lukanya quite dalam. Umi takut nak tengok and till now belum pun tengok lukanya. Walid yang letakkan ubat. Kalau bab luka dan berdarah, Umi memang tak masuk dekat. PHOBIA.....


04 Mei 2009
Home Sweet Home

Hari ni, Darwis tak nak ke sekolah katanya kepalanya kebas lagi. Umi dan Walid ke tempat kerja. Umi dah balik kejap tadi, hantarkan nasi dan lauk untuk makan tengahari. Kepala masih kebas tapi darah dah tak keluar lagi.

After a few times thinking... petang nanti, kena jugak pergi klinik as kepala asyik kebas. Hopefully nothing serious.

Tuesday, April 28, 2009

Beauty of a Woman

The beauty of a woman Is not in
The clothes she wears
The figure she carries
Or the way she combs her hair.

The beauty of a woman

Must be seen from her eyes,
Because that is the doorway to her heart,
The place where love resides.

The beauty of a woman

Is not in a facial mole,
But true beauty in a woman
Is reflected in her soul.
It is the caring that she lovingly gives,
The passion that she shows,

The beauty of a woman

With passing years-only grows.

Saturday, April 25, 2009

The Meaning of Sign LIBRA

Seventh sign of the zodiac

Your element: Air
Your ruling planet: Venus
Tarot card corresponding to your sign: Justice
Your lucky color: Pink
Your stone: Coral

Your element, Air, lends you grace and charm. You have a sure talent for delicacy and occasionally for nonchalance. You are very flexible and adapt yourself easily to different situations. You like change, novelty, and surprises. Like all the signs of Air you have a deep fear of boredom and routine. But you don't always know how to do what it takes to escape from them.

You love everything which can make life more beautiful or joyful. You adore all kinds of performance, and you also have gifts and talents in these areas. You have an idealistic vision of existence in which everything must be beautiful, life easy, love successful, and happiness perfect. You may therefore occasionally fall from this great height, and then feel yourself to be helpless. Your tendency then is to let yourself go.

Since Venus, the ruling planet of love, is your cardinal planet, love is the most important thing in your life. Love takes first place during your entire existence. You would like everything around you to be peace and harmony, with never a sign of conflict, tension, deception, or violence. You feel this need for love in an extremely sensual manner. You NEED to love, and in order to satisfy this desire you are very focussed on seduction, and you know how to seduce.

Occasionally this gets you in trouble, since you don't always know how to make wise choices. You run the risk therefore of getting involved with people who want to profit from your need for love.

Your relations to the other signs:

You can deal very well with the instability of Geminis, and this may even attract you greatly, but if you're not careful you may suffer for it. You can have excellent experiences with Virgos, and may even form lasting relationships.

You are attracted by Leos, but beware there as well. You risk boredom or problems of behavior with Taurus, Capricorn, and Aries. A relationship with a Scorpio may be either great passion or complete opposition.
This short, unassuming analysis can help you to better conduct your existence. To learn to know yourself better allows you to maximize your strengths and minimize your weaknesses.

The people who succeed in life are often those who know consciously or unconsciously to make the most of their talents, their advantages, and their strengths, while understanding how to maintain control over their weaknesses.

Quoted from.... (can't remember)